Lamellbyte på Sachs

Här kommer ett försök till en pedagogisk illustrerad guide hur du byter lameller på din Sachs.

Börja gärna med att svalka strupen med din faviritdryck, i mitt fall blev det idag en Leffe på 6,6%.
På så vis blir du något stadigare på handen vilket kommer att behövas då ett av momenten innebär att få
9 oljiga fjädrar att hamna i 9 motsvarande koppar, varav 3 lösa.
Har du dessutom som mig svårt att behålla lugnet när något går emot dig så gör Leffe underverk även där.
OBS!! detta är INGET jag förespråkar för dig under 18 år eller vid verkstadsarbeten som involverar farliga maskiner!

Illustration som utlovat.


Nästa moment blir att ratta in din favoritstation på radion, I mitt fall Bandit 106,3.
Ofta kan musik bidra till en harmonisk stämning ute i garaget men jag vill utfärda en varning.
Radioreklamer kan vara jävligt jobbiga, speciellt när samma reklam spelas upp inom loppet av 10
minuter, och det skulle råka sammanfalla med att du tappar en fjäder eller slinter med nyckeln
och repar lacken. Då är det lätt att explodera med katastrofala följder. Du väljer.

 

Motorn som den ser ut innan lamellbytet, och förhoppningsvis efteråt.

 

Tappa ur oljan genom de 2 oljepluggarna, skruva sen bort transmissionskåpan.

Införskaffa en lamellkompressor, ger du dig på detta jobb utan detta verktyg kommer du ångra dig.
Tradera eller Ettans mopeder har dessa för en hundring, om du inte gör en själv.

Lossa muttern, den är normalgängad. Inget mothåll behövas.
Rätt verktyg är A och O, idetta fall en ringnyckel.

Ta bort justerskruven helt och hållet, lägg den i en skål eller ask en bit ifrån du mekar.
Vi vet alla varför.

Skruva dit kompressorn enligt blid. Först centrumskruven så den tar ORDENTLIGT med gäng, sedan
med handkraft muttern så den ligger an kompressorn.

Håll fast centrumskruven med en insexa och skruva på muttern så fjädrarna kläms ihop.

Du har skruvat lagom hårt när du med handkraft kan plocka bort de 2 kilar som håller paketet på plats.

Lyft bort paketet.

Plocka ur lamellerna, memorera ordning.

Passa på att torka ur klägg.

Torka även rent i kåpan.

Med tungan i rätt mun skrapar du bort packningsrester från kåpa och block.
Undvik att skapa ofrivilliga oljekanaler.

Släpp på trycket, Leffe vill ut. Först muttern när du håller centrumskruven fast, sen skruven för hand.

6 fjädrar att lägga i asken, alternativt 9 fjädrar och 3 koppar om du har tur.

Jag har för vana att fila bort grader ur korgen och på plattorna samt de gropar i korgen som uppstår av metallplattorna.
Detta ger dig förhoppningsvis en problemfri koppling.
Det är ett litet brott mot vett och etikett lagen vid mopedmekande att göra detta på plats, då metallspån inte är att föredra i motorn.
Jag brukar hålla en REN oljig trasa direkt under filen för att fånga upp spånen.
Jag byter även olja en extra gång efter någon mils körning när bytet är klart. Olja är billigt.

Montera dina nya fina lameller i din grad/gropfria korg.

Det här momentet finns det varianter på, det här är min.
Ställ fjädrarna enligt bild, torka av dom 3 extrakopparna om du har dessa så dom är oljefria.
Doppa händerna i avfettning och håll fast kopparna, försök träffa rätt.

Jag lyckades, gjorde du?

Lägg försiktigt dit kompressorn, skruva i centrumskruven så den tar ordentligt med gäng.
Pressa sen ihop paketet till samma läge som när du demonterade det.

Vicka in paketet, i fallet nedan med underkant först.

På plats.

Återmontera kilarna med handkraft, kräver lagom ihoppressade fjädrar.
Släpp sen på trycket, först med muttern. Var noga med att inte centrumskruven roterar med.
När du kan snurra på muttern för hand, skruva ur centrumskruven.

Justera spelet på "växelarmen" på motorns vänstra överkant genom att bestämma hur djupt du skruvar in justerskruven.
Enligt Sachslitteratur ska spelet vara 8-10 mm.
Kopplingshandtaget bör sedan ha ett spel på 2-3 mm.
Lås sedan skruven med muttern med en ringnyckel samtidigt som du håller emot justerskruven med en skruvmejsel.

Återmontera transmissionskåpan med en NY packning, byt gärna ut skruvarna från spår till insex för stilpoäng.
Skruva i de 2 oljepluggarna och fyll på 2 dl olja.
Bilden visar en olja jag hittils tycker fungerar bra.

Det var allt. Lycka till

//Ricky

Edit: Efter att ha läst igenom guiden själv ser jag att det är "onödigt" att öppna upp fjäderpaketet vid ett vanligt lamellbyte.
Dock krävs det för att fila bort grader vilket jag tycker man ska göra. Har du dessutom bara 6 fjädrar rekommenderar jag
att komplettera med 3 fjädrar och 3 koppar för en slirfri koppling, så jag låter det momentet ligga kvar i guiden.
Fjädrar och koppar hittar du på tradera, marknader eller hos Stuvsta mopedservice.
Byt gärna olja efter en mils körande igen om du filat bort grader ur korgen med korgen på plats i motorn.